Prevencia ochorení kĺbov

Zvyšujúci sa vek, zranenia, či už dlhodobé nesprávne sedenie prispievajú k opotrebovaniu kĺbov. Najlepší spôsob ako tomu predchádzať je celkové spevnenie kostí, svalov a väzov. Opäť raz platí zlaté pravidlo, že prevencia je najlepšia liečba.

Pohyb, pohyb, pohyb

Jednou z nespočetných výhod cvičenia je aj prevencia pred bolesťou kĺbov. Samozrejme všetko s mierou. Niektoré výskumy potvrdzujú, že aeróbne cvičenia zvyšujúce srdcový rytmus, pomáhajú redukovať opuch kĺbov. Ak už bolesť kĺbov prišla, je potrebné vyberať si cvičenie obozretnejšie. Vhodné sú cvičenia, ktoré kĺby nadmerne nezaťažujú. Jednou z prvých volieb je plávanie. V každom prípade stereotypné sedenie so sebou prináša stuhnutie kĺbov a následnú bolesť. Frekventovanú zmenu polohy, občasné ponaťahovanie sa a minimálne krátku prechádzku počas dňa kĺby jednoznačne privítajú.

plavaniebehanie

Svaly ako prirodzené spevňovače

Silné svaly prirodzene spevňujú kĺby. V prípade, že sú svaly slabé preberajú celú funkciu nosiča telesnej váhy kĺby. Trpí hlavne chrbtica, bedrá a kolená. Silové cvičenie (cvičenie so závažiami) pomáha budovať svalovú hmotu. Silnejšie väzy a svaly tak môžu pri každom pohybe kĺbom pomáhať. Aj v tomto prípade platí pravidlo všetko s mierou. Neodborné silové cvičenie môže napáchať viac škody ako úžitku. Ak si nie ste istý ako na to, nechajte si poradiť.

Držanie tela

Státie a sedenie vo vzpriamenej polohe prospieva kĺbom od krku až po kolená. Správne držanie tela je dôležité aj počas dvíhania a nosenia najmä ťažkých vecí. Pri dvíhaní vecí je potrebné zapierať sa do najväčších svalov tela, a teda ohnúť sa pritom v kolenách namiesto chrbtice.

Nosenie ruksaku na jednom pleci taktiež prináša zvýšenú záťaž na kĺby. Rozloženie váhy na obidve plecia tento negatívny stres pre kĺby minimalizuje.

Bezpečnostné opatrenia

Vážne zranenia alebo opakované menšie zranenia môžu viesť k nezvratnému poškodeniu kĺbovej chrupky. Nosenie helmy, chráničov kolien, zápästia, lakťov je preto dôležitou prevenciou pri rizikových aktivitách. Za takúto aktivitu môžeme považovať aj dlhodobé kľačanie alebo opakované drepovanie.

Správna výživa

Zdravé, vyvážené stravovanie je jedným z faktorov potrebných pre spevňovanie svalov a kostí. Ryby ako napríklad losos, makrela sú bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré prispievajú k udržaniu zdravých kĺbov. Vápnik a vitamín D spevňujú kosti. Ich zdrojom nemusia byť len mliečne produkty. Na výber je aj zelenina v podobe kelu či brokolice.

ovocie a zelenina

slavqa 04.10.2016

Prejsť na:

Články o kĺboch
Ochorenia kĺbov
Kĺbová vyživa

designed: MT 2016 ©