Kĺby: Čo by sme mali o nich vedieť? Ako im pomôcť?

Kĺby predstavujú veľmi dôležitú súčasť v každom ľudskom tele. Môžeme ich nazývať ako "orgány pohybu". Najmä preto, že práve vďaka nim sa dokážeme jednoducho pohybovať, môžeme ľahko hýbať s rukami, nohami a kolenami. Ak je všetko s našimi kĺbmi v poriadku, nepociťujeme žiadne problémy. Ak však kĺby majú nejaký problém, prejaví sa to najčastejšie rozličnými bolesťami, napríklad aj bolesťou samotných kĺbov, v okolí chrbtice, kolien a výnimkou nie je ani stará známa stuhnutosť niektorých častí nášho tela. Poruchy kĺbov sužujú čoraz viacej nás všetkých. Azda aj preto sa oplatí vedieť o nich viac, napríklad aj to, ako tieto súčasti nášho tela fungujú, ako ich ochraňovať, posilňovať, či udržiavať v dobrej kondícii, prípadne čo im škodí najviac ...

Čo je to kĺb?

Kĺb je takzvaný biologicko-mechanický systém v ľudskom tele, ktorý zabezpečuje mobilné (pohyblivé) spojenie dvoch alebo väčšieho počtu kostí, vo vnútri sa dotýkajúcich plochami pokrytými chrupavkou. Samotné plochy majú najčastejšie charakter kĺbovej jamky a kĺbovej hlavice. Samotná chrupavka v kĺboch, kde je najväčší tlak, je v podobe väzivovej chrupavky. Hrúbka chrupavky je na úrovni od 0,5 až po 6 mm. Platí, že čím viac zaťažujeme kĺb, tým je samotná chrupavka silnejšia a mocnejšia. Okrem toho platí, že kĺb je orgánom pohybu.

Ďalšie fakty o kĺboch ...

Len pre zaujímavosť, v ľudskom tele sa nachádza okolo tristo kĺbov. Kĺby menia svoju kvalitu s pribúdajúcim vekom človeka, v závislosti od ich charakteru ich využívania respektíve nevyužívania, ako aj zaťažovania. Pozostávajú z viacerých buniek tkaniva (väziva), konkrétne z väzivového, kostného, chrupavkového, či polotekutého tkaniva. Samotné tkanivá spoločne vytvárajú špecifický biomechanický celok, ktorý poznáme pod názvom kĺb. Asistenciou šliach a svalov, tiež prídavných kĺbových štruktúr, sa v jednotlivých kĺboch realizuje kĺzavá činnosť (pohyb) rozličnej veľkosti.

Na to, aby sme mohli s naším telom robiť rozličné polohy, pohyby, či pózy, je potrebné, aby naše kĺby spolu s ostatnými časťami v našom tele (predovšetkým s svalmi, kostrou, šľachami, tkanivami, väzivami), dokonale vytvárali jeden celok. V zásade platí, že pri najvyhovujúcejšom pohybe, zaťažovaní a dennodennom využívaní, sa samotné kĺby činnosťou nepoškodzujú, no práve naopak. Dochádza k skvalitneniu ich funkcií a zlepšeniu ich schopnosti prispôsobovať sa novým podmienkam. Pokiaľ však pravidelne dochádza k ich neúnosnému zaťažovaniu, či preťažovaniu pri športe alebo práci, dokonca aj pri vysokej telesnej hmotnosti, kĺby sa veľmi opotrebúvajú a ničia. Veľmi im škodí aj príliš častá "neaktivita" počas voľného času, či pri nevhodnom zamestnaní, napríklad pri dlhom sedení pri počítači, tiež pri dlhom státí v práci a podobne. Kĺby a ich kĺbové puzdrá degenerujú a vzápätí je neistá ich funkčnosť v ďalšom období. Takto dochádza k tvorbe škodlivých faktorov a látok v kĺboch a tie neskôr spôsobujú u nás tak známe bolesti, zápaly, či pocity stuhnutosti. Konštatovaním zostáva, že bez optimálneho a pravidelného pohybu a prekrvenia nebudú kĺby fungovať dobre a bez problémov. Ani príliš silné "šetrenie" kĺbov nie je najsprávnejším riešením, pretože aj tak môžu postupne stratiť svoju schopnosť pohybu. Oveľa jednoduchšie sa naruší ich činnosť, ak náhle začneme vykonávať nejakú náročnejšiu aktivitu (šport, prácu) a budú sa v nich tvoriť vo väčšom množstve škodlivé látky, podporujúce vznik zápalu, opuchu, pukania, či pocit bolesti, únavy a stuhnutosti.

Ako im môžeme pomôcť?

Ak pravidelne športujete a cvičíte, nezabúdajte na pravidelný strečing. Strečing predstavuje zahrievacie prekrvujúce a rozťahovacie cvičenia, ktoré je vhodné vložiť pred aj po dennom cvičení do spotenia. Práve tieto "zahrievacie cvičenia" zlepšujú pružnosť, prekrvenie a pružnosť (ohybnosť) šliach, svalov a väzív v okolí kĺbov a tak ich lepšie zahrejú. Takto sú samotné kĺby aj svaly lepšie pripravené na následnú záťaž a nie sú vystavené náhlemu a nečakanému poškodeniu, či zraneniu. Ak pri svojom cvičení počujete známe pukanie v kĺbe, vedzte, že ste mali slabý strečing a hrozí vám poškodenie. Preto sa hneď radšej rozcvičte ešte viac a športujte tak s nižším rizikom zranenia.

Aj výživou k zdravším kĺbom ...

K zdravším kĺbom sa môžeme dopracovať aj pomocou stravy, ktorá by mala byť prirodzená a všestranná, aby si aj naše kĺby našli tie prospešné látky, ktoré potrebujú najviac. V tomto smere vsaďte na potraviny ako mlieko, mäso, strukoviny, obilniny, ovocie a zeleninu. Práve tieto potraviny nie sú náhodným zoznamom. Obsahujú pre kĺby a ich súčasti veľmi prospešný kolagén a tiež aj vitamíny ako napríklad vitamíny D3. Tieto látky podporujú zdravie kĺbov a ich funkčnosť. Ak navyše pridáte k tomu aj pravidelný pohyb, tak všetko bude v najlepšom v poriadku a kĺb bude profitovať tiež. Zdôrazňujeme ešte raz samotný pohyb, pretože vysoký príjem vitamínov pre kĺby a naše telo bez pohybu, môže skôr uškodiť, ako pomôcť. Myslite na to vopred a postavte sa k problematike svojich kĺbov zodpovedne.

© autor Juraj JG 09/2016

designed: MT 2016 ©